Новият филм на Фатих Акин бележи сериозна стъпка в кариерата му. Прочул се най-вече със Срещу стената турско-германският кинематографист за кратко време се превърна в едно от най-забележителните лица на съвременното немско кино. Макар навярно да е пресилено да бъде определян като несъмнен наследник на Фасбиндер, има нещо в неговия реалистичен стил и отзивчивост към социалните и политическите проблеми, което напомня великия майстор.
На прага на Рая ни разхожда между Турция и Германия, за да разкаже сложната история на пресичащи се житейски съдби, в които надеждите и мечтите на героите се вплитат в търсене на любовта и родителите. Главните герои са двама мъже и две жени – баща и син, майка и дъщеря, – които поотделно обхващат две разбити семейства. Али (Тунсел Куртиз) е енергичен седемдесетинагодишен човек, потушаващ самотата си с посещения при проститутки. Синът му Неджат (Баки Даврак) е млад професор. Али си пада по Йетер (Нурсел Кьосе) – проститутка на средна възраст, също туркиня, която се съгласява да се пренесе при него, за да избегне гоненията на местните мюсюлмански фундаменталисти. Става ясно, че Йетер има двайсетинагодишна дъщеря – Айтен (Нургюл Йезилджай), която още живее в Турция.
Акин представя в детайли живота на тези герои пъргаво и ефектно, преди да засили темпото и да вдигне залозите. Събитията отвеждат отдадения на книгите си Неджат в Истанбул, където търси дъщерята на Йетер, докато Айтен, по ирония, се озовава в Германия в търсене на майка си. Както често се случва, животът си тече по инерция; привлекателната Айтен скоро се влюбва в млада германка, която живее със строгата си майка.
Дори и да звучи усложнено, Акин майсторски заплита сюжетните линии, като се интересува по-малко от повествованието, отколкото от породените чрез него отношения. Мелодрамата бълбука под повърхността (както често се случваше и при Фасбиндер) и сюжетните изненади изобилстват, но филмът успява да предложи проницателно и емоционално ангажиращо описание на преплетените житейски съдби. Бащинската, майчинската, хетеросексуалната и лесбийската любов са съпоставени с темите за семейството и родината. Наситените, плътни, майсторски обрисувани взаимоотношения между героите са най-същественото в този затрогващ, на моменти покъртителен филм.
Пиърс Хандлинг
|